Le lingua irlandese (Gaeilge [ˈɡeːlʲɟə]), anque appellate gaelico irlandese, es un lingua celtic que se parla traditionalmente in septe regiones, le majoritate in Irlanda occidental. Illo es un lingua resimilante le gaelico scotese e le lingua del Insula de Man, gaelico manese (Q-Celtic). Le lingua es anque parente a gallese e le altere linguas celtic (P-Celtic), ma plus lontano.

Lingua irlandese
Lingua extincte
Nomine native: An Ghaeilge, Gaeilge
instantia de: lingua[*], lingua moderne[*]
subclasse de: Linguas goidelic
Create per: {{{creator}}} in {{{data}}}
Contexto: {{{contexto}}}
Parlate in: {{{statos}}}
Regiones:Parlate in: {{{region}}}
Periodo: {{{periodo}}}
Personas: 276 310, 1 030 000, 141 000
Scriptura: alphabeto latin, Ogham, Latin, Gaelic type
Typologia: {{{typologia}}}
Phylogenese:


 
  
   
    
     
      
       

Statuto official
Nationes: nulle
Regulate per: Foras na Gaeilge
Codices de position
ISO 639-1 ga
ISO 639-2 gle
ISO 639-3 gle
Glottolog iris1253
LinguistList [1]
Linguasphere 50-AA
IETF ID ga
SIL {{{sil}}} 
SIL {{{sil2}}}
Wikimedia ID ga
Extracto in lingua
Declaration universal del derectos del homine - Art.1
{{{extracto}}}
Le Patre Nostre
{{{extracto2}}}
Translitteration
{{{translitteration}}}
Commons: Irish language
categoria principal: Category:Irish language

Numero de parlantes modificar

Il es difficile determinar con precision le numero total de parlantes traditional del lingua proque quasi tote le juvenes debe apprender lo a schola. Secundo le caso, le irlandeses pote posteriormente oblidar le lingua, maestrar lo sin poter parlar lo in lor vita quotidian, o describer se como gaelophone pro rationes sentimental. Nonobstante iste possibilitates, le lingua ha certo un stato alte e un penetration considerabile, e in le Republica de Irlanda e a presso de republicanos in le Irlanda del Nord.

Secundo le censo, 1,66 milliones de personas in le Republica de Irlanda sape parlar lo, ma le population de parlantes active es 72 000.[1] Le population de parlantes (a tote le grados) in Irlanda del Nord es 95 000.

Territorio traditional modificar

Le septe regiones (appellate Gaeltachtaí) in qual se parla le lingua irlandese son: (in le provincia de Ulster) le contato Donegal; (in le provincia de Connacht) Mayo e Galway; (e in le provincia de Munster) Kerry (duo districtos), Cork e Waterford. Il ha anque parve districtos in le provincia de Leinster in le contato de Meath.

Stato official modificar

Secundo le constitution del Republica de Irlanda le lingua irlandese es le prime lingua official.[2] Le anglese es le secunde lingua official. Le lingua irlandese ha nulle stato official in Irlanda del Nord, nonobstante que le Accordo del Venerdi Sancte (1998) habeva recognoscite que le linguas irlandese e scots faceva «parte del ricchessa cultural del insula de Irlanda».[3]

Referentias modificar

  1. CSO.ie
  2. Constitution of Ireland. Government of Ireland (1 de julio 1937). Recuperate le 19 de junio 2007.
  3. In le version original, "part of the cultural wealth of the island of Ireland". Good Friday Agreement. Northern Ireland Office (10 de april 1998). Archivo del original create le 2011-10-03. Recuperate le 17 de augusto 2012.